Leerlingbegeleiding

Op Greijdanus is veel aandacht voor de begeleiding van leerlingen. Voorbeelden hiervan zijn: keuzebegeleiding door de decanen, mentorlessen en begeleidingsuren.

mask

Bij de begeleiding van uw kind(eren) neemt de mentor een belangrijke plaats in. Hij/zij is dan ook het eerste aanspreekpunt voor u en uw zoon of dochter. Tijdens de studie kan een leerling tegen problemen aanlopen die zijn/haar ontwikkeling stagneren. Dit kunnen moeilijkheden zijn op het gebied van het leren, problemen in de sociale contacten of op het persoonlijke vlak. In deze situaties is dus de mentor in de eerste plaats verantwoordelijk voor opvang en ondersteuning. Vaak kunnen moeilijkheden al worden opgelost door wat extra aandacht en hulp, bijvoorbeeld in de vorm van gesprekken en overleg met u.

Soms vraagt de begeleiding te veel tijd van een mentor of zijn de problemen van dien aard dat er specifieke deskundigheid nodig is. Op zo’n moment kan de mentor de hulp inroepen van de leerlingbegeleider of van docenten die op een bepaald gebied een begeleidingstaak hebben.

Op Greijdanus kunnen we leerlingen met een structurele ondersteuningsbehoefte meer 1 op 1 begeleiden in het Steunpunt. Bij deze steunpunten werken professionals samen met de mentor en de leerling aan de hand van een Onderwijs Ondersteunings Perspectiefplan (OPP). Via een leerlingbegeleider kan een leerling worden aangemeld bij een Steunpunt.

Lees hier meer informatie over het ouder en jeugdsteunpunt.

Ook is er eventueel nog de mogelijkheid een beroep te doen op instanties binnen de jeugdzorg. Dit gaat altijd in overleg met de leerlingbegeleider. De leerlingbegeleiders laten zich daarnaast adviseren door het ondersteuningsteam.

Voor leerlingen met dyslexie zijn er op Greijdanus zowel extra ondersteuning als hulpmiddelen beschikbaar. Onze ondersteuning is gebaseerd op het landelijk Protocol van het Masterplan Dyslexie VO.

Doel
We willen leerlingen met dyslexie zo goed mogelijk ondersteunen. Het is daarom belangrijk dat dyslexie wordt herkend en erkend, zowel door de leerling zelf als door de vakdocent.

Voor wie?
De begeleiding is bedoeld voor leerlingen bij wie dyslexie is vastgesteld. Als een leerling in onderzoek is, wordt gekeken welke ondersteuning nodig is. Twijfelt u of uw kind dyslectisch is? Overleg eens met de mentor of uw kind gescreend kan worden. Afhankelijk van de resultaten van de screening doen we een verlengde screening of een dyslexieonderzoek. Voor dit onderzoek wordt van ouders/verzorgers een eigen bijdrage gevraagd.

Hoe?
De ondersteuning van dyslectische leerlingen gebeurt vooral in de les door de vakdocent. Ook zijn er dyslexiecoaches en dyslexiecoördinatoren aanwezig die de mentoren, vakdocenten en leerlingen informeren, ondersteunen en hulp bieden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Zwolle: vmbo – Marjan den Hartog, m.denhartog@greijdanus.nl, hv – Anton Scheringa, a.scheringa@greijdanus.nl
Hardenberg: Jorien Steenbergen, j.h.steenbergen@greijdanus.nl
Meppel: Ada Plaggenmarsch, a.h.plaggenmarsch@greijdanus.nl
Enschede: Rianne Laan, r.laan@greijdanus.nl

Voor leerlingen die thuis een andere taal spreken (NT2-leerlingen) zijn faciliteiten mogelijk waarbij ze worden ondersteund bij hun schoolwerk. Denk hierbij aan extra tijd, gebruik van woordenboek tijdens toetsen, inzet van onderwijsassistent of taalmaatje, programma’s om de woordenschat te vergroten enz. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met:
Zwolle: Marjan den Hartog, m.denhartog@greijdanus.nl,
Hardenberg: Jorien Steenbergen, j.h.steenbergen@greijdanus.nl
Meppel: Carolien Ghafari, c.ghafari@greijdanus.nl
Enschede: Rianne Laan, r.laan@greijdanus.nl

Op Greijdanus zijn er extra begeleiding en hulpmiddelen beschikbaar voor leerlingen die problemen ervaren met rekenen.

Doel van de begeleiding
Dyscalculiebegeleiding is er op gericht leerlingen zo goed mogelijk door de schoolperiode te helpen. Belangrijk is dat leerlingen met dyscalculie hun probleem herkennen en erkennen. Wanneer een docent dyscalculie serieus neemt, geeft dat een stuk rust en vertrouwen. De begeleiding is bedoeld voor leerlingen met een dyscalculieverklaring of voor leerlingen die in onderzoek zijn voor dyscalculie. Voor dit onderzoek wordt van ouders/verzorgers een eigen bijdrage gevraagd.

Screening
Wanneer leerlingen op school aanlopen tegen ernstige reken- en wiskundeproblemen kan er een screening voor dyscalculie plaatsvinden. De orthopedagoog en dyscalculiecoördinator overleggen samen wat de vervolgstappen zijn n.a.v. de screening. In sommige gevallen kan dit een onderzoek naar dyscalculie zijn, in andere gevallen bijvoorbeeld begeleiding bij rekenen en/of wiskunde of studievaardigheden.

Organisatie van de begeleiding
De ondersteuning van de leerling met dyscalculie gebeurt vooral in de les door de vakdocent. Verder zijn er binnen de diverse afdelingen op school specialisten die de mentoren en vakdocenten informeren, ondersteunen en hulp bieden.
Meer informatie of vragen
Zwolle: Tilja Wilts, t.wilts@greijdanus.nl en Pieter van der Velde, p.s.vandervelde@greijdanus.nl
Hardenberg: Mart van der Have, m.vanderhave@greijdanus.nl
Meppel: Elvira Zandman, e.zandman@greijdanus.nl
Enschede: ondersteuning op maat vanuit het Steunpunt.

Greijdanus zet zich in om hoogbegaafde leerlingen persoonlijk onderwijs te bieden dat aansluit bij zijn of haar mogelijkheden en talenten. We geven hier aandacht aan in de les, maar ook door het aanbieden van extra begeleiding of uitdaging. Een belangrijk doel van deze ondersteuning is het tegengaan van onderpresteren door leerlingen.

Testen?
Er bestaat geen eenduidige definitie van hoogbegaafdheid. Op Greijdanus hanteren wij de werkdefinitie van de SLO (Stichting Leerplanontwikkeling). Het is niet verplicht bewijs te leveren van hoogbegaafdheid om gebruik te mogen maken van extra begeleiding. In sommige gevallen kan een intelligentieonderzoek wenselijk zijn om nog beter af te kunnen stemmen op de behoefte van de leerling.
Vormen van extra begeleiding of uitdaging:
• Ruimte in het reguliere lesprogramma voor compacten, verbreding, verdieping en top-downleren.
• Een extra talentprogramma onder begeleiding van een talentcoach. Zo worden leerlingen uitgedaagd met activiteiten die bij hun belevingswereld aansluiten. Zij leren op deze manier hun grenzen te verleggen, actief te leren en door te zetten. Na overleg is het mogelijk hiervoor reguliere lessen te missen.
• Bijeenkomsten van hoogbegaafde leerlingen. Naast ontmoeting met elkaar, wordt in deze bijeenkomsten aandacht besteed aan vaardigheden die bijdragen tot succesvol leren.
• Individuele begeleiding. Soms is om verschillende redenen maatwerk nodig. De mentor is de eerste persoon die in beeld komt, gevolgd door de HB-coördinator, HB-coach, de leerlingbegeleider en de gedragswetenschapper. Eventueel wordt doorverwezen naar experts buiten de school.

Voor meer informatie
Zwolle: E. Korterink | coördinator hoogbegaafdheid | ECHA specialist in giftededucation | e.w.korterink@greijdanus.nl
Hardenberg: Mw. C. van Brouwershaven-Ferkranus| c.vanbrouwershaven@greijdanus.nl| Tel: 038 – 469 8510
Meppel: H. De Groot | h.degroot@greijdanus.nl
Enschede: ondersteuning op maat vanuit het Steunpunt.

Passend onderwijs

Elke leerling heeft recht op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar onderwijsbehoefte. Dat wil zeggen dat er een passende school moet worden gevonden voor elke aangemelde leerling. De schoolbesturen in de regio’s van onze vestigingen zorgen daarom samen voor een dekkend onderwijsaanbod, waarin de leerling de zorg kan ontvangen die aansluit bij de onderwijsbehoefte. Hier wordt ook de verdeling van de zorggelden geregeld.

mask

Bij de aanmelding van leerlingen op Greijdanus in relatie tot passend onderwijs zijn een aantal zaken van belang.

 

De eerste vraag is of een leerling op zijn of haar plek is voor wat betreft de identiteit van de school. Hiervoor verwijzen wij u naar de informatie de identiteit van het Greijdanus en de kennismakingsgesprekken.

Informatie over identiteit

De tweede belangrijke vraag is of het Greijdanus de leerling onderwijs kan bieden dat aansluit bij de onderwijsbehoefte van de leerling.

Greijdanus kan voor verreweg de meeste aanmeldingen passend onderwijs bieden. Soms geven ouders aan dat hun zoon of dochter extra ondersteuning nodig heeft. In dat geval stellen we een zogenaamd ontwikkelingsperspectief voor de betreffende leerling op. In het ontwikkelingsperspectief staat de onderbouwing van de plaatsingskeuze, de bevorderende en belemmerende factoren die bij het opleiden van de leerling meespelen en de te verwachten uitstroommogelijkheid.

Het bevoegd gezag van de school stelt het ontwikkelingsperspectief vast. Met de ouders wordt op overeenstemming gericht overleg gevoerd, maar uiteindelijk beslist Greijdanus op grond van haar professionaliteit. De beoordeling van een aanmelding wordt gedaan door de plaatsingscommissie van de Greijdanusvestiging. Het ontwikkelperspectief wordt na inschrijving door Greijdanus gebruikt als uitgangspunt om de leerling op te leiden. Samen met ouders evalueert de school het ontwikkelingsperspectief en stelt dit zo nodig bij.

Ondanks het feit dat we een compleet ondersteuningsaanbod kunnen bieden zijn er natuurlijk ook grenzen aan passend onderwijs. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer leerlingen niet aan het groepsproces kunnen deelnemen. Ook bereiken we onze grenzen als het gaat om extreem gedrag, zowel internaliserend of externaliserend, waarbij er gevaar is voor andere leerlingen of waarbij het onderwijsproces ernstig wordt belemmerd.

Als een leerling naar een school voor speciaal voortgezet onderwijs wordt verwezen vraagt het bevoegd gezag van Greijdanus bij het Samenwerkingsverband (SWV) een toelaatbaarheidsverklaring aan. Het samenwerkingsverband heeft de taak om te beslissen of een leerling wordt toegelaten tot het voortgezet speciaal onderwijs. Daarnaast is het Samenwerkingsverband ook het orgaan waar de verdeling van de zorggelden wordt geregeld.

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan