Geschreven op 08-12-2021

Docenten ontwikkelen training over leerstrategieën!

Leren, concentreren, plannen, jezelf motiveren; de ene leerling kan prima zelfstandig werken, de ander juist niet. Met een training over leerstrategieën valt veel winst te behalen, vonden onderwijsondersteuner Anne Roose-Pieffers en docent Ina van Rijssen-Oosterbroek. Om te kijken hoe ze leerlingen konden helpen, ontwikkelden zelf een training over leerstrategieën!

Al voor COVID-19 was het aanleren van executieve functies een aandachtspunt op Greijdanus. Maar tijdens de lockdowns werd het verschil in hoe leerlingen leren, duidelijker dan ooit. Veel leerlingen wisten niet hoe ze thuis zelfstandig moesten werken en kwamen tijdens de lockdowns toch naar school. Ton vroeg aan onderwijsondersteuner Anne Roose-Pieffers om na te gaan hoeveel leerlingen een persoonlijke hulpvraag hadden. Anne: “We inventariseerden via de mentoren hoe leerlingen er vakinhoudelijk, sociaal-emotioneel en qua leren voor stonden. Zo kwam een groep van ongeveer 140 leerlingen uit alle leerjaren en niveaus in beeld. Ongeveer tachtig daarvan hadden een persoonlijke hulpvraag op het gebied van leerstrategieën.”

Om te kijken hoe ze die leerlingen konden helpen, werkte Anne samen met Ina van Rijssen-Oosterbroek, lerares Duits en mentor van een kaderberoepsklas. “Ik probeer altijd al van alles uit om mijn leerlingen in de denkstand te krijgen”, vertelt Ina. “We doken twee maanden in interessante literatuur en wetenschappelijke artikelen en ontwikkelden daarna de training.”

Lees het hele artikel op voortgezetleren.nl
Deel post met vrienden

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan